Kategoria nauki jazdy B+E
Kurs prawa jazdy B+E w OSK Marcin to doskonała okazja do zdobycia umiejętności niezbędnych do prowadzenia zestawów pojazdów, czyli samochodów osobowych z przyczepą. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu instruktorów nasi kursanci mogą liczyć na profesjonalne wsparcie, indywidualne podejście oraz skuteczne metody nauczania. Szkolenie obejmuje zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne, co pozwala na kompleksowe przygotowanie do egzaminu państwowego i późniejszej bezpiecznej jazdy w realnych warunkach drogowych.
Program kursu na prawo jazdy B+E
Kurs rozpoczyna się od szczegółowego szkolenia teoretycznego, które odbywa się w nowoczesnej sali wykładowej wyposażonej w niezbędny sprzęt. Kursanci uczą się tam przepisów ruchu drogowego, zasad bezpiecznej jazdy z przyczepą, technik manewrowania oraz prawidłowego zabezpieczania ładunku. Wiedza ta jest niezbędna nie tylko do zdania egzaminu, ale także do późniejszej praktyki w codziennym użytkowaniu zestawów pojazdów.
Po części teoretycznej rozpoczyna się praktyczna nauka jazdy. Kursanci trenują pod okiem doświadczonych instruktorów, którzy pomagają w opanowaniu technik prowadzenia samochodu z przyczepą. Praktyka obejmuje manewrowanie na placu manewrowym oraz jazdę w ruchu drogowym, co pozwala na kompleksowe przygotowanie do egzaminu państwowego.

Jakie pojazdy można prowadzić, mając prawo jazdy kat. B+E?
Prawo jazdy kat. B+E uprawnia do:
- kierowania pojazdem określonym w kategorii B, łącznie z przyczepą oraz ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami).
Kurs prawa jazdy kategorii B+E pozwala kierować zespołem pojazdów składającym się z pojazdu określonego w kategorii B (dmc do 3,5 tony) oraz przyczepy, której rzeczywista masa całkowita nie przekracza rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.
Teoretycznie kategoria ta pozwala na poruszanie się zestawem pojazdów o masie do 7000 kg, w przypadku holowania przyczepy wyposażonej w hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy.
W praktyce (w wypadku ciągnięcia przyczepy z hamulcem najazdowym) dmc samochodu musi stanowić min. 1,33 dmc przyczepy, a dopuszczalna masa całkowita zestawu może wynosić maksymalnie 6125 kg.
Prawo jazdy kategorii B+E uprawnia również do kierowania traktorem oraz traktorem z przyczepą lub przyczepami (czyli kategoria B+E prawa jazdy daje również takie same uprawnienia, jak prawo jazdy kategorii T).
Na kurs może zapisać się osoba, która:
- ukończyła 18 lat,
- ma prawo jazdy kat. B.

Co obejmuje cena kursu na prawo jazdy B+E?
W cenie kursu otrzymujesz:
- 15 godzin szkolenia praktycznego prowadzonych w dogodnych dla kursanta terminach,
- naukę bezpiecznej i ekologicznej jazdy,
- nieograniczoną liczbę jazd jak obserwator.
Oprócz tego, jeśli chcesz, podstawimy nasz nowy samochód wyposażony w kamerę na Twój egzamin. W dniu egzaminu możesz też ćwiczyć na placu egzaminacyjnym WORD Siedlce.

Na jakich pojazdach przeprowadzamy zajęcia praktyczne?
Zajęcia praktyczne odbywają się na samochodzie RENAULT TRAFFIC z przyczepą Niewiadow (pojazd jak na egzaminie państwowym). Dzięki temu uczestnicy mogą dokładnie zapoznać się z pojazdem, co minimalizuje stres związany z egzaminem. Taka praktyka pozwala również na lepsze zrozumienie specyfiki prowadzenia konkretnego zestawu i wyeliminowanie ewentualnych błędów. Znajomość sprzętu wpływa na pewność siebie kursanta i zwiększa szansę na zdanie egzaminu za pierwszym podejściem.
Zadania egzaminacyjne na prawo jazdy B+E
Podczas egzaminu państwowego na kategorię B+E kandydaci muszą wykazać się umiejętnością wykonywania różnych manewrów, takich jak:
- cofanie z przyczepą – wymaga precyzji i dobrej oceny odległości,
- parkowanie – poprawne ustawienie zestawu pojazdów w wyznaczonym miejscu,
- zawracanie w ograniczonej przestrzeni – umiejętność kontrolowanego poruszania się w ciasnych miejscach,
- sprawdzenie zabezpieczenia ładunku – kandydaci muszą prawidłowo ocenić stabilność i sposób mocowania ładunku.
Egzamin obejmuje również sprawdzenie znajomości przepisów ruchu drogowego oraz umiejętność oceny sytuacji na drodze. Kluczowe jest także prawidłowe zabezpieczenie ładunku oraz umiejętność reagowania w sytuacjach awaryjnych, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.